Veckobrev år 1 vecka 17

Hej!
Denna vecka kommer tyvärr brevet börja lite tråkigt och jag är ledsen att det är så, men jag tycker att det är viktigt att ni får veta.
Veckan har nog varit den mest skakiga veckan på hela terminen. Veckan började extremt skakigt, komiskt nog på jordens dag som också har det lite skakigt. Skämt åsido så hade vi nog den allra stökigaste dagen, sedan jag började i klassen. Vi alla var rörande överens om att fler sådana dagar vill vi INTE ha. Det var riktigt låg nivå på både respekt, arbetsro och hänsyn mot varandra, jag kände inte alls igen några av eleverna. Där var elever som sprang runt i klassrummet och retade sina kompisar, skrek, stod på borden, sa emot oss vuxna och betedde sig allmänt illa. Till råga på allt var inte heller jag riktigt pigg då min pollenallergi just nu är som värst vilket gör att jag inte är lika mycket på tårna. Oavsett ska detta INTE ske i ett klassrum utan vi ska kunna visa hänsyn till varandra ändå.
MEN denna dag har vi nu lagt bakom oss och vi hoppas aldrig det sker igen. Med det sagt blickade vi sedan framåt och arbetade stenhårt för att vända det, vilket vi också gjorde och avslutade veckan riktigt fint. Stor eloge till barnen som orkade hålla i det och jag hoppas någonstans att det också ger inblick till alla elever att vi vill inte ha det såhär i klassrummet.

Trots lite stökigt så har vi ju ändå hunnit arbeta en hel del. Jag hoppas ni fick hem alla elevernas ”Jordmobiler” som vi trots dagen ändå hann med i måndags på elevens val. Jag tyckte de blev riktigt fina och barnen fick helt själva fundera ut vad de kunde göra för att hjälpa jorden att må bättre så vi kan njuta av den längre. Det var tips som att spara på vattnet, plocka upp skräp, hålla rent, sopsortera, plantera fler växter och att inte slänga mat. Kul att se deras intresse och att pyssla är ju en favorit i klassen. På bilden sen gjorde vi majblommor som de också fick ta hem. Har ni inte fått hem det så kika på deras hatthyllor.

I matematiken arbetade vi vidare med talområde 0-100, vi pratade om hur vi kunde använda hundrarutan för att både göra uträkningar, ta reda på udda/jämna tal och se talföljders ordning. Vi genomförde också kapitlets kunskapslogg för att sedan kunna gå vidare till nästa kapitel nästa vecka, vilket barnen klarade fint. Det känns som att det går oerhört fort nu och barnen visar så fina förmågor i bedömningsstödet så det känns verkligen som att vi landat fint i årskurs 1.s matematik.

I värdegrundsarbetet arbetade vi vidare med nästa superkraft som denna vecka är att vara ärlig. Vi skrev om ordet och eleverna fick också rita bilder på exempel när man var ärlig. Som vanligt finns de uppsatta på vårt fönster för er att beskåda. Vi skrev sedan sagor om den ”Oärliga räven”. Detta kopplat till svenskan där vi precis som förra veckan tränade på att skriva sagor för hand. Detta gjorde vi utifrån 3 sekvensbilder för att få till den röda tråden och skapa lite fantasi. Det blev många fina, kluriga, roliga sagor och när en kollega fick syn på några texter som låg i arbetsrummet, trodde hon att det var texter som åk 3 skrivit till nationella proven. Vi har också fortsatt med bedömningsstödet och WOW vilka läsare här är i klassen, jag är så imponerad! Jag hoppas ni tar er tid att lyssna på era barn hemma för det är ljuvligt att höra de, ni ska veta att de är långt fram. Nu skryter jag kanske men som sagt de är SÅ duktiga!
Vid fruktstunderna lyssnade vi även på Familjen Knyckertz och gulddiamanten som handlar om en lite tjuvaktiv familj som ÄLSKAR att tjuva och ljuga men som har en familjemedlem som absolut inte tycker om det. Ture storebror i familjen avskyr att ljuga och får så ont i magen av detta och han skulle allra helst vilja att hans familj slutade upp med alla oärligheter och tjuverier. Denna gång lyssnar vi på boken via Polylino som skolan har licens på. Här finns massvis med bra böcker att lyssna till som ljudböcker och samtidigt få bilderna visade för sig. Barnen tycker väldigt mycket om detta.
Tyvärr trots veckans mål har det även denna vecka försvunnit lite personliga saker från elever i klassen, både en vattenflaska och en leksak. Jag ber er att kolla igenom era barns ryggsäckar för att se om det råkat ramla ner i väskan, för det sista jag vill tro är ju att vi har någon som tagit det på skolan. Det tråkiga är att vi har letat igenom hela vår avdelning men hittar det ändå inte så tyvärr tror jag att det har råkat åka hem med någon annan så håll lite utkik. Vi har därför också bestämt att det enda man får ta med sig till skolan av personliga saker är en vattenflaska eller en fidgetpop som då ska vara i klassrummet hela tiden. Inga andra saker får följa med då det tyvärr har en tendens att försvinna.

I NO/SO fortsatte vi med att läsa och skriva om vårblommor, denna vecka blev det fokus på blåsippa, vitsippa och snödroppe. Barnen fick läsa en faktatext 2 och 2 för att ta ut stödord som de sedan skrev faktatext om. Ett nytt sätt att arbeta för de men det gick bra och de verkade tycka att det var kul. I SO fortsatte vi med sopsortering, vi gjorde en sorteringsövning där man fick sortera sopor och sedan påbörjade vi vår återvinningscentral. Det ska bli kul och se när den är klar sen.

Nästa vecka är det bra att hålla koll på följande:

Tisdag – idrott grupp 1 utomhus
Onsdag – alla är lediga 1 maj
Fredag – veckologg och läsläxa kapitel 3 tas med. Emma är ledig p.g.a begravning.

Ett lite tyngre hembrev än tidigare, men tyvärr hade vi som sagt ett bakslag denna vecka. Jag hoppas nu att lite ledighet och sömn kan göra gott så lägger vi denna vecka bakom oss! Nu önskar jag er alla en fin helg! 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *