Hej alla!
Nu har äntligen terminen dragit igång och de första två veckorna har sprungit förbi! Det tar på krafterna att börja skolan igen, särskilt för alla våra nya elever som ska lära sig både en ny skola och massor med nya människor. De första veckorna har vi därför fokuserat mycket på att barnen själva ska få leka i den takt de behöver, vissa vill sitta och läsa inne i ”mysan” och andra vill pyssla eller bygga i lego- eller byggrummet. I fritidsbreven kommer ni kunna läsa vad vi gjort på fritids under veckan samt om det är någon information som vi behöver dela. Så här kommer lite om vad avdelningarna har gjort!
Hallonet (årskurs F-1)
Vi har under dessa två veckorna fokuserat på att eleverna ska få lära känna både barnen och oss personal. Vi har därför haft mycket fri lek, framför allt ute nu när det varit så fint väder! Inomhus har vi olika rum som de får leka i. Vi har ett byggrum där de kan leka med magnetplattor och bilar med tillhörande bana. Vi har ett legorum, i ”köket” har vi så de kan rita och även lite pyssel. Vi har ett mysrum där eleverna får leka fritt med kravet på att det är en lugn och inomhusanpassad lek 😉 Sedan har vi lite dockskåp, leksaksdjur, spel och annat smått och gott på fritids.
I onsdags var vi i idrottshallen för första gången tillsammans, vi personal tyckte det var väldigt roligt och vi hoppas att alla elever känner detsamma! Vi hade två stycken lekar, första var en tagen lek som gick ut på att när en elev var tagen skulle en annan springa fram och ta i hand och hälsa och berätta vad hen heter. Eleven som var tagen ska då göra likadant och berätta vad hen heter för att bli fri. Efter det körde vi dansstopp! Vi pratade lite kring att det är uppstarten för projektet Stopp min kropp som vi kommer arbeta med ett tag fram över. Vi förklarade att det är i många situationer vi säger stopp och behöver stoppa, i dansstopp när musiken tystar vet vi att då ska vi sluta med det vi gör och stå stilla. Men mer om det nästa vecka!
I torsdags pysslade vi lite peppande lappar som vi satte upp på fönstret. Vi pratade först om hur vi peppar varandra och vad vi säger i sådana situationer. Sedan fick de välja ett mönster som de klippte ut och skrev något peppande på. Titta gärna på lapparna när ni får chansen! De hänger över vårt veckoschema på fönstret.
I fredags bakade vi blåbärsmuffins som eleverna fick äta samtidigt som de tittade på film. Blåbären hade 1:orna plockat när de var iväg i skogen med deras lärare. Det var väldigt uppskattat!
Blåbäret (årskurs 2-4)
Tyvärr har tråkiga besparingar som hela Älmhults kommun gjort drabbat oss på blåbäret vilket innebär att vi inte är lika mycket personal som vi var förra året. Det är en omställning för oss alla som vi hoppas ni har överseende med. De första två veckorna på terminen har vi fokuserat på att eleverna kommer in i rutinerna igen och kommer ihåg vilka regler vi har. Vi har gjort lekgrupper där de blir placerade i grupper och rum, detta för att repetera att vi har namnlappar som ska bli placerade i det rum eleverna befinner sig i. På fönstret mitt emot treornas klassrum finns lapparna med elevernas namn och namn på rummen som vi har. Vi har byggrum med klossar och magneter, vi har mysan som har böcker och lite sköna möbler, vi har spelrum med bordsspel, legorum, en pysselhörna samt ”köket” där eleverna får rita. I slutet på denna vecka har eleverna själva fått välja var de vill leka. Vi har även satt ut nya lappar med reglerna vi har på blåbäret, kika gärna på dem och kom till oss om det är något ni funderar över!
I veckan var vi i idrottshallen där vi lekte Hajen kommer som en gemensam lek och därefter blev det fri lek. I fredags bakade vi blåbärsmuffins som de fick smaka på samtidigt som de tittade på lite film. På fredagar har vi även städfredag vilket innebär att eleverna blir tilldelade olika rum där de ska få städa för att det ska se snyggt ut till helgen. Vi har gjort lappar där det står vad som ska göras och de kan lätt bocka av när de är klara med ett uppdrag. Vi personal var redo för motstånd när vi berättade att vi ska ha städfredagar men eleverna fann sig och städade utan minsta protest, det var riktigt roligt att se! Det går så mycket snabbare när alla hjälps åt och det är lärorikt att veta att det i slutändan är eleverna själva som måste städa så det är ingen idé att stöka ner och inte städa efter sig under veckan.
Vi som jobbar på blåbäret har observerat mycket dessa två veckor och lyssnat på vad eleverna vill så förhoppningsvis ska vi kunna köra igång med lite pyssel och aktiviteter snart trots en annan personalstyrka än vad vi är vana vid.
Gemensam information
Här kommer lite information som rör båda fritidsavdelningarna! Vi påminner om att lämna in personbladet samt lappen där ni ska fylla i era arbetstider! Redan nu har vi fått en del upphittade kläder så kika gärna i lådan med upphittade saker. Ni hittar den nere på hallonet, det är en lila låda precis innanför dörren till vänster och är märkt med upphittat. Detta medför ju även en vädjan om att märka kläder och skor med namn!! Hittar vi tröjor med namn kommer den tillbaka till ägaren men finns inget namn är risken större att den inte hittar tillbaka. Vi delar skolgård med två andra skolor så risken finns att någon av dem tar in kläderna.
På fönstret i kapprummen ser ni personalen som har arbetat på respektive avdelning under dagen. Det går såklart bra att gå till vem som helst men det kan vara bra att veta att bilder på oss hänger på fönstret 🙂 Vi har fått in lite ny personal och en nygammal har kommit tillbaka så kika gärna vilka vi är! Sammanslagning av avdelningarna sker vid 16.00 ute och sedan går vi gemensamt till hallonet vid ca 16.30.
Sist men inte minst vill vi trycka på att det är viktigt att ALLA som hämtar ser till att en av oss har checkat ut era barn!! Hallonet har även bilder på kylskåpet inne på avdelningen som ska flyttas när eleverna går hem.
Ha en fin helg så laddar vi upp till nästa vecka!
// Emma, Rosa, Ellen, Petter, Jonas, Johan, Frida, Bhumika, Sandra & Oscar