Förskoleklass B vecka 20

Hej!

Nu har vi gjort en helvecka i skolan, i måndags var alla barn ganska trötta efter helgen men när det blev tisdag så jublade alla barnen då det var fritidshemmets dag och hela skolgården var full av olika roliga aktiviteter. Det fanns både hoppborgar, popcornmaskin och glass, solen sken på oss när vi både hade sumobrottning, bäst i test och i idrottshallen var det stafettlek. Vilken dag vi fick tillsammans en stor eloge till vårt och Elmes fritids som fixat detta!!

I torsdags var det dags att börja räkna ner från 20 dagar till sommarlovet nu är det inte många dagar kvar på den här terminen. Varje dag klipper vi en remsa där det finns olika rörelseuppdrag som vi gör tillsammans vid samlingen, denna terminen har gått i en rasande fart och så kul vi har det varje dag! I förra veckans blogg skrev Linda att det är hon ska följa klassen till ettan och denna veckan vill jag ( Camilla) bara tillägga att det har varit fantastiskt roligt att få vara med era barn varje dag och fått lära känna er vårdnadshavare, jag kommer vara kvar på skolan fast med en ny förskoleklass och får ju ändå ha turen att möta och träffa barnen på raster och i matsalen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

På matten denna veckan har vi arbetet vidare med ett varierande lärande i symmetrin  så barnen ska få förståelse för matematiken på olika sätt. Barnen har byggt symmetriskt med kaplastavar och även provat på pixelsymmetri vilket var lite klurigt. Barnen har även haft nya uppdrag på sina ipads som handlade om symmetri. Nästa vecka kommer vi att repetera och börja så smått med addition och subtraktion oc

I svenskan har vi förutom att öva mycket på vår läsning även jobbat med att lyssna vad som händer med ord när vi lägger till eller tar bort ett ljud, tex. tand – t (and), rygg+t (trygg). Vi har även räknat antal ljud vi hört i olika ljud. Detta för att öka barnens medvetenhet kring vilka ljud-bokstäver de hör när vi läser och skriver. I Globisboken som vi jobbar med på vår SO har det handlat mer om tallens livscykel från frö till färdigt träd.

Vi har startat upp ett nytt tema Grodor denna veckan som hör ihop med våren och vad som händer i naturen. Vi har gått till dammen och där tänkte vi leta efter grodägg men istället hittade vi färdigkläckta grodyngel så spännande! När vi kom tillbaka till klassrummet tittade vi på en kort faktafilm om grodor och dess livscykel och även ett bildspel med fakta om grodors livscykel och vad som händer med grodor i olika stadier. Vi har tittat och försökt läsa i faktaböcker om grodan barnen kämpar verkligen på med sin läsning och är nyfikna på vad det står i böckerna. Vi har även gjort livscykel snurra som de har på sina bänkar där de kan följa grodans utveckling genom att snurra och se de olika delarna. Barnen har visat ett stort intresse för det nya temat som vi ska jobba vidare med nästa vecka.

På bilden har vi gjort grodor som kan fånga en fluga med sin långa tunga barnen fick ta med de hem direkt så kolla i deras väskor eller be barnen ta fram och visa dem för er.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I musiken har vi börjat träna på sommarsånger som vi ska sjunga på avslutningen den 14/6 här får vi hjälp av vår Mathilda som kommer och tränar med oss. Mer info och inbjudan till skolavslutningen kommer inom kort.

Vecka 21

Måndag

Tisdag: Skogen

Onsdag: Idrott ute. Paradisshowen kl 15.00 ser mer info från fritids.

Torsdag:

Fredag:

Trevlig helg!

Camilla & Linda

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *