Hej på er!
Allra först vill vi börja med att berömma klassen de gör så stora framsteg i sin läsutveckling och i sin matematiska förmåga. De visar ett stort intresse för det vi gör tillsammans på de olika lektionerna. Vi märker med att barnen har ett bra samspel med varandra visst kan det bli konflikter mellan dem men det hjälps vi åt direkt med att lösa så ingen ska känna någon oro i skolan. Heja F-klass B !! 🙂
Denna veckan har vi jobbat med bokstaven Zz som är den sista bokstaven i bokstavsboken. Även veckans grej var i bokstavens tecken där den rätta lösningen på ledtråden var Zebra, den var en kluring ;). Vi har tittat på en faktafilm om zebror och lärt oss mer om den barnen fick sedan skriva och rita i sin veckans grej bok.
I matten denna veckan har vi börjat knyta ihop området med siffror barnen har gjort färdigt arbetsbladen och har fått göra en egen framsida som vi sedan har satt ihop till en bok. Barnen har varit så flitiga och noggranna och är så stolta över sina böcker. Vi har spelat mattespel och pusslat talraden tillsammans för att stärka deras matematiska förmåga.
I tisdags gick vi till ” storskogen” där har vi inte varit sedan i höstas så barnen var så sugna på att leka i skogen, här tränar vi igen det sociala samspelet och att leka tillsammans. Vi gjorde även ett uppdrag där barnen fick gå på skattjakt och leta siffror, komma ihåg siffran sedan komma till oss för att få en fråga och vinna så många guldpengar som möjligt. Vilken härlig förmiddag! 🙂
Idrotten denna veckan har vi haft redskapsbana med tema yrke, de olika stationerna hade inriktning på polisyrket där barnen utmanades i att klättra upp i ribbstolen och rädda en katt, fick hjälpa en kompis att ledas i trafiken och pricka en boll med ärtpåsar. Vi lekte även ambulanstagen en lek barnen känner igen sedan tidigare.
Vi har denna veckan startat upp ett nytt tema i svenskan där vi utgick från en bok som heter ” En bro av poesi” där fina dikter finns för barnen att läsa och titta på härliga illustrationer. Barnen fick välja ut en favoritdikt som man fastnade för, främst med hjälp av bilderna 🙂 Vi läste deras dikter och funderade på kluriga ord och vad författaren kan ha tänkt på eller menat med dikten. Vi fastnade för en dikt som heter Dumtummen, vi kunde även se dikten som en film och sedan prata om motsatser till till dikten, tex snälltummen och vilka egenskaper den kunde ha. Vi jobbade igår med dikten Skräcködlor som handlade om dinosaurier, efter vi läst och diskuterat dikten fick barnen göra egna skräcködlor i par genom kollage teknik. Så härliga bilder det blev och vilka samarbeten. När kollagen var klara fick barnen skriva i Kattalo en berättelse om bilden.
Vi har läst nytt kapitel i Lyckostjärnan som handlade om skolbesök. Barnen fick denna gång sin uppgift som läxa vilket jag hoppas dom har berättat för er. Läxan är att med hjälp av bilderna kunna återberätta för er vad kapitlet handlade om. Jag hoppas det går bra hemma att göra den, skriv en kommentar om hur det gick.
Idag fredag har vi haft musik där vi spelade handinstrument, riktigt roligt att få var en egen orkester. Vi spelar till en digital plattform som heter musication där vi kan följa i vilken ordning vi spelar och vem som spelar. Mycket uppskattat hos alla.
På fredag nästa vecka kommer vi få besök i klassen av ny pojke som heter Bochen. Bochen kommer att börja i vår klass den 6 maj och det ska bli spännande.
Vecka 18:
Måndag: PRAO elev kommer från åk 8 på Linneskolan och är i klassen hela veckan.
Tisdag: Skogen
Onsdag: LEDIGA.
Torsdag:
Fredag: Besök av Bochen.
Ha en skön helg.
Linda & Camilla