Hej på er!
Vilken härlig start vi fick på veckan med sådan värme och sol! Mycket välbehövligt och skönt. Denna veckan har vi arbetat på så otroligt flitigt och hunnit med väldigt mycket. Vi gick in i en ny fas i värdegrundsarbetet och kommer nu koppla detta till både svenskan och till veckans mål. Vi började med att reflektera över hur långt vi kommit dessa veckorna, men också vad vi fortfarande behöver tänka på att sluta med. Listan med vad vi måste sluta med börjar verkligen krympa och istället ser vi fler och fler saker som vi faktiskt är bra på eller är på väg att bli bra på nu.
Jag hoppas även att ni har haft möjlighet att komma in och kika på vårt ”Superhjältefönster” (fönstret i vår korridor där era barn hänger sina kläder). Vi började nämligen veckan med att prata om veckans mål ”Att vara hjälpsam” och vad ordet hjälpsam betyder. Barnen fick sedan skriva om ordet och hur man kunde vara hjälpsam under veckan tillsammans med sin axelkompis. Enligt de själva skulle de hjälpa till med både det ena och det andra både hemma och i skolan så jag hoppas att ni fått lika mycket hjälp med diverse sysslor hemma som jag har fått i skolan. Jag tycker mig ändå ha sett många fina stunder där de kommit till hjälp för sin kompis, så jag hoppas ni fått se det ni också. Barnen fick också rita sig själva som superhjälte och vi är numera Paradisskolans superhjältar med nya superkrafter varje vecka. Så har ni inte sett fönstret så passa på att gör det när ni hämtar/lämnar. Veckans superkraft kommer som ni säkert förstår att bytas varje vecka så vi samlar på oss massor av superkrafter fram till sommarlovet.
Vi läste också klart Alva Dopp som till slut fick en lärare som faktiskt förstod sig på hur hon behövde det i skolan. Han hjälpte henne att finna ro och hantera sin ADHD på ett sätt som gjorde att hon också kunde delta på lektionerna. Det har varit en väldigt fin bok att läsa och jag tror att det också skapat ytterligare förståelse för att vi alla är olika med olika svårigheter. Eftersom Alva skulle vika 1000 tranor i boken passade vi på att vika en varsin på bilden. Inte det enklaste och vi alla förstod nog vilket svårt uppdrag Alva hade lagt på sina axlar. Hon trodde nämligen att hon skulle kunna rädda sin mormor från demens om hon vek 1000 papperstranor för så sa legenden i en bok hon läst.
I matematiken var det nu dags att gå in på ordningstal och lägesord. Vi har därför räknat mycket praktiskt och använt klassledet som stöd för att lära oss första, andra, tredje osv. Det är ju något som också återkommer varje dag när vi drar kalendern. Kapitlet var inte så långt och inte heller särskilt svårt så kunskapsloggen gjordes idag med bravur. De är så otroliga dessa barn, jag är verkligen så imponerad och stolt över att få kalla de mina elever! Så nästa vecka börjar vi räkna med tal upp till 100.
Då vi i Älmhults kommun blev inbjudna till Stockholms juniorfilmfestival och fick hyra film gratis har vi på elevens val tittat på film. Vi såg filmen BIM som är gjord i Belgien. Filmen handlade om den europeiska legenden om kyrkklockor som tar sig till Rom för att hämta hem ett vårelixir för att kunna starta våren. De 3 kyrkklockorna som flög iväg hade en brokig väg framför sig med mycket slit och hinder. Men genom att samarbeta, hjälpa varandra och en väldigt fin vänskap klarade de det trots den elaka Auroras motstånd. Då filmen var på Nederländska fick vi alla inklusive jag verkligen anstränga oss för att förstå och hinna läsa texten. Många elever hade svårt för att sitta still i början men till slut hade de flesta ändå förståelse för det stora hela i filmen även om man inte förstod allt. Vi passade då också på att samtala efteråt om hur det faktiskt är att komma till ett nytt land där man inte förstår något av språket och att de eleverna måste ju känna precis som vi gjorde när vi såg filmen. Skillnaden är att vi fick åtminstone se alla bilder och kunde förstå med hjälp av dem, samt att filmen varade i 70 minuter. De som kommer hit och börjar i vår skola, har ju dagar som varar i flera timmar när det kommer till skolan. Även detta blev en fin koppling till vårt värdegrundsarbete och till vårt arbete med våren i NO.n.
I SO påbörjade vi arbetet med återvinning och miljö. Vi såg 4 korta filmer om hur man återvinner glas, plast, metall & pappersförpackningar. Mellan varje kortfilm diskuterade vi varför det är så viktigt att slänga olika material rätt och hur det då kan komma till användning igen i stället för att det bara bränns upp. Eleverna fick i uppgift att kolla hur det ser ut i era soptunnor hemma, vilka kärl har ni där och vad behöver ni åka iväg med till återvinningscentralen. Något jag fick förklarat både muntligt och i skrift av flera elever dagen efter. Arbetet kommer fortsätta några veckor framåt och vi kommer då även att bygga vidare på vår stad. Prata gärna om detta även hemma och gör eleverna delaktiga i er källsortering. Det är ju framför allt för våra barns framtid som vi ska vara så noga med detta!
I svenskan har vi nu påbörjat lite avstämning i Legilexi. Legilexi är ett verktyg som hjälper oss att se hur långt barnen har kommit i sin läs- språk- och skrivutveckling. Barnen har denna vecka fått visa sina förmågor inom läsningens grunder och läsförståelse. Detta kommer sedan vara en del av den slutliga bedömningen för årskurs 1. Vi kommer att komplettera resultatet med Skolverkets bedömningsstöd, samt det som vi har arbetat med under våren. Det ska bli väldigt spännande och se hur vi ligger till.
Vi har också arbetat med läsförståelse, bokstaven J och gått igenom den nya läsläxan som från och med nästa vecka blir lite annorlunda. Eleverna kommer att få en bok utifrån sin läsnivå där det ska läsas 1 kapitel/vecka. På fredagarna kommer vi sen att ha bokcirklar i smågrupper, där de får diskutera veckans kapitel med hjälp av uppgifter som de får hem. Efter önskemål kommer läxan nu skickas hem på fredagar så ni även har helgen på er att hjälpa barnen. Tänk på att böckerna är lånade från skolbiblioteket så var lite extra rädda om de så de håller till fler elever i framtiden. Försök att läsa lite varje dag, det behöver inte vara hela kapitlet men 10 minuter/dag är att rekommendera.
Idag var det ju då fotbollströjefredagen som vi skrev om förra veckan. Då tänkte vi passa på att filma en dans som vi övat på, men med lite teknikstrul gick det inte, så det får bli nästa vecka. Men be barnen dansa den hemma – ”Pidde P Kickar du så flippar jag”, de är verkligen kanonduktiga!
Nästa vecka är det bra att ha koll på följande:
Måndag:
Tisdag: Idrott grupp 1
Onsdag: Idrott grupp 2
Torsdag:
Fredag: Läsläxa kapitel 1 + uppgifter till nya boken, veckologg tas med.
Ja, vi hinner så mycket och jag tycker det är så kul att få berätta för er om barnens framsteg och allt vi gör! Jag hoppas ni också tycker det är givande läsning. Nu önskar jag er en fin helg så ses vi på måndag!
Hej! Jag är dålig på att kommentera här, men uppskattar verkligen information, så tack för detta! trevlig helg!
Hej Caroline. Vad kul att höra! Tack detsamma 🙂