Hej!
Snart står påsken vid dörren och denna veckan har vi arbetat till stor del i påskens tecken kopplat till de olika ämnena. Denna veckan har de också varit lite annorlunda då vi haft dagens grej med tema påsken istället för veckans grej. De har verkligen klurat och kommit med så många bra och härliga svar på ledtrådarna. Vi har sedan läst en liten fakta text om det rätt svaret och där vi sedan tillsammans skrivit ner fyra saker vi lärt oss om varje sak och där de sedan fått skriva fyra meningar i Kattalo två och två. Vi har också hunnit med att kolla på film om varför vi firar påsk och lekt påsklekar på idrotten.
Veckans bokstav denna veckan var bokstaven G och där vi arbetat med bokstaven genom att eleverna själva har fått komma på ord på bokstaven och sedan skriva dem på White board tavlan där de har också fått lyssna var vi hör bokstavljudet i ordet och placera det i rätt kolumn, först, inuti eller sist. Detta var en uppskattad aktivitet och de kom på många bra ord. Vi har också denna veckan fortsatt med bokstavdetektiverna utifrån liknande upplägg från förra veckan, där de får träna på att skriva ordet för hand och sedan får kompisen försöka läsa vilket ord det är och ringa in rätt bild. Bokstavboken har vi också arbetat i med bokstaven och eleverna har verkligen blivit så säkra på dessa uppgifter och de blir klara väldigt fort, kul att se deras utveckling 🙂
I svenskan förutom bokstaven G har vi som introducerat motsatsord och där vi först titta på ordisarna från UR. Efteråt gjorde vi en aktivitet med barnen där de skulle säga motsatsordet till vad de egentligen menade, tvärtomleken och kompisarna fick gissa. Eleverna fick sedan olika bilder med motsatsord och där de fick försöka hitta det ordet som passar ihop med deras motsatsord genom att få runt och fråga varandra. Efter lovet kommer vi arbeta vidare mera med detta området.
Vi har fått frön från majblomman och där vi denna veckan har planterat varsin egen maj blomma. Nu ska den stå mörkt ca 1 månadstid för att sedan ställas fram när de börja komma upp ur jorden. Så spännande att se vad de blir för blomma och om vi lyckas få de blomma till första maj. Vi kollade på film om majblomman och pratade om vad maj blomman står för och varför den finns. Men vi pratade också samt och pratade om förets livscykel från att vara ett frö till att bli en blomma/växt.
I SO lämnade vi årstiderna och månaderna och gick vidare arbeta kring djuren. Eleverna fick komma på olika svenska djur de kände till och där vi sedan sorterade dem utifrån när vi kan se dem i naturen, höst, vinter, vår och sommar. Sedan fick de arbeta vidare med likande uppgift själva i globis arbetsboken.
I torsdags har vi haft påsk pysseldag tillsammans med F-3 på paradis och där eleverna var uppdelade i blandade grupper i olika klassrum och skapade härliga påsk pyssel tillsammans. Allt från äggkransar, till hönor och pärla rocka sockarna med mera. Vilken kanon förmiddag det blir och det kändes som det var väldigt uppskattat av eleverna. Efteråt blev det påsk buffé i matsalen med allt möjligt gott.
Vi avslutade veckan med påsklekar. Först ett escaperoom med påsktema och sedan lite ägglekar. Vårt escaperoom bestod av fyra uppdrag som handlade om saker vi jobbat med under vårterminen; månader, tio-kompisar, programmering/addition och att sätta ihop bokstäver till ord. Vi klarade alla uppdragen och kunde då också öppna kodlåset till påskägget och få lite godis som belöning!
Barnen fick idag hem påslakanen som de gjort på IKEA museum. Med dem fick vi en lapp med tvättråd. Det stod att färger bör fixeras genom att stryka örngottet på båda sidor. Efter det är det tvätt-tåligt i 30 grader.
Vi avslutar detta blogginlägg med att önska er alla ett härligt påsklov, fyllt med vårtecken, sol och kanske en och en annan godisbit 😉 Vi ses vecka 14!
Johanna, Moa & Annika