Åk 1 veckobrev vecka 7

Så var det redan dags för sportlov!

Ja, tänk vad veckorna bara flög förbi och så mycket vi hunnit med hittills. Det är så kul nu när jag börjat känna barnen lite mer och vet vad jag kan kräva av de. Nu är vi dock välförtjänta lite ledigt för som de har kämpat och jobbat på, jag förstår att de är trötta.

Denna veckan har vi fortsatt vårt arbete inom värdegrunden. Det har varit ”Vänliga veckan” och alla hjärtans dag, vilket passade perfekt in i det arbete vi precis påbörjat. Vi har bland annat haft hemlig kompis i klassen där man under veckan varit lite extra snäll/hjälpsam/omtänksam mot en specifik kompis. Jag vet inte om det är det som är anledningen men det har faktiskt varit betydligt mycket mindre bråk och barnen har verkligen varit extra uppmärksamma på om kompisen behövt hjälp eller varit ensam. Vi har också pratat om att vara en bra kompis även på nätet och hur det man skriver kan såra lika mycket som det man säger. Och så har vi fortsatt med våra dilemmakort och diskuterat hur man kan tänka kring och förhindra fula ord. Även denna vecka har högläsningen varit en del av temat och vi läser nu ”Lejoparden” som handlar om en liten katt som inte vet vad han är för djur. Han känner sig så utanför då han inte passar in någonstans och ingen vill vara med honom. Men plötsligt när kloka Ugglan sprider ryktet om den sällsynta Lejoparden vill alla vara med honom och då känns det bara falskt.

I matematiken har vi nu avslutat arbetet med subtraktion och addition för nu. Barnen har arbetat flitigt med de första 2 kapitlen i matematikboken och efter lovet ska vi ÄNTLIGEN börja med multiplikation. Som barnen längtar efter detta, de har tjatat och undrat när vi ska börja och nu är det då dags.

I svenskan har vi fortsatt med att träna skrivning. Många elever har väldigt svårt för detta då det tar mycket energi att framför allt skriva för hand. Men vi kämpar på och jag håller envist i att skriva för hand då jag anser att det är viktigare än att skriva på ipad i dessa låga åldrar. Här arbetade vi bland annat med att skriva om polisen som var veckans samhällsviktiga funktion i vår stad. Barnen fick arbeta i lärpar 2 & 2, de tog först reda på fakta om polisen och sedan skrev de via strukturen ”Kloka pennan”. Denna fungerar som så att elev 1 håller i pennan och elev 2 säger vad som ska skrivas, samt hjälper till med stavning. Sedan byter man så man får skriva varannan mening. Här hade vi gått igenom samarbetsförmågor för att uppmärksamma vad vi skulle tänka på. Jag är så imponerad av barnen och hur de arbetade med detta. De har aldrig arbetat med ”Kloka pennan” innan men de gjorde detta med bravur och ett helt otroligt samarbete där de hjälpte varandra på ett mycket fint sätt.

Vi har även skrivit i NO där vi nu börjat arbeta med faktatextskrivning, veckans faktatext skrevs om skogsharen och denna skrev vi gemensamt i smågrupper.
Givetvis har vi också fortsatt lästräna både via bänkboken och våra läsförståelseböcker. Jag hoppas nu att ni även läser hemma, ni för de och de för er. Detta är en så enkel sak för er vuxna men det ger ert barn så enormt mycket hjälp inför framtida studier. Ta gärna hjälp av biblioteket om ni har svårt att hitta en bra bok. Jag ger också gärna tips om ni vill veta vad vi läser här i skolan eller vilken nivå eleverna ligger på. Bara skicka iväg ett mejl i så fall!

Vi avslutade sedan veckan med disco och då ingår självklart popcorn! ”Bästa dagen i skolan” skrev en elev. Det var härligt att se! 
Nu önskar jag er alla en härlig helg och sedan ett härligt sportlov till barnen! Så ses vi igen måndagen den 26 februari 8.15! 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *