Veckobrev v.46, år 3

Hej!

Ännu en vecka som vi lägger bakom oss och den här gången känns det som om höstrusket verkligen har hunnit ikapp oss. Vi vuxna på skolan brukar säga att det inte finns dåligt väder bara dåliga kläder men det är inte sant. Det märkte jag när jag var rastvakt i torsdags och stod ute i snöblandat regn, blåst och runt noll grader. Men barnen de fortsätter spela fotboll, åka linbana, och leka stenåldern vilket väder det än är, dock lite blötare än vanligt när de kommer in.

Nu har vi kommit så långt i vårt sagotema att de skriver för fullt på sina sagor och det är fantastiska berättelser och världar som tar plats i klassrummet. Barnen har gjort tankekartor innan de skriver och de får fantisera hur de vill men några saker ska vara med i sagan. Bland annat måste där finnas en snäll karaktär, en elak karaktär, något magiskt och siffran 3,5 eller 7 ska vara med. När de har skrivit färdigt ska eleverna läsa varandras sagor för att kunna ge den återkoppling som behövs för att förbättra sina sagor.

En gång i veckan har vi problemlösning på matten och under några veckor har flera elever fått lösa sudoku. Några tycker det är väldigt roligt och utmanande och andra att det är alldeles för svårt, men det finns även annan problemlösning man kan göra. Till exempel försöka lägga ett schema!

Idag fredag hade vi vår sista so-timme om forntiden och det har verkligen varit ett tema som lockat barnen och så mycket vi har hunnit med. Jag har även försökt att lägga in praktiska uppgifter och i onsdags läste vi om hur folket på järnåldern begravde sina döda. Bland annat byggde de skeppssättningar och det var faktiskt elever i klassen som varit vid Ale stenar i Kåseberga, Skåne. Vi gjorde vår egen version av Ale stenar i skogen bakom skolan. Barnen blev indelade i grupper och byggde en skeppssättning. Det gällde att få till bra form och sedan hitta rätt storlek på stenarna.

Vi arbetar även regelbundet med hur man är en bra kompis och vad vi behöver tänka på för att alla barn ska trivas i skolan. I veckan har vi haft fokus på studiero och barnen har gjort olika övningar där fokus har legat på att diskutera och lyssna på hur kompisarna tänker och vad man själv kan bidra med för att alla ska ha en sån bra skoldag som möjligt.

Det stora samtalsämnet bland barnen den här veckan har dock varit läsdagen när de skulle få läsa en bok för 1:orna. Det var många smånervösa barn i pyjamas och med sina gosedjur som dök upp på torsdagsmorgonen. Det blev indelade i sina grupper och sedan satte de gång att läsa. I de flesta grupperna lyssnade barnen tålmodigt på hela boken men några elever berättade när vi hade utvärdering att det var lite svårt att läsa för några barn orkade inte lyssna på hela boken. Men på det stora hela var de väldigt nöjda och de som hade haft lite utmaningar i sina läsgrupper fick visa lite ansvar och förklara för de yngre barnen vad de skulle tänka på vid högläsning. Flera av eleverna kan tänka sig att göra det igen.

 

Det var även roligt att få träffa alla gosedjur och lära mig deras namn och dem var med på alla lektioner utom idrotten. Några till och med följde till matsalen.

Nästa vecka är det studiedag på tisdagen men fritids är öppet som vanligt. Eftersom vi har engelska på tisdagar blev det inga nya glosor i läxa.

Kom ihåg v. 47:

Måndag – veckologg

Tisdag – STUDIEDAG

Onsdag – läsläxa

Torsdag – idrott

Fredag – matteläxa, RSV

Trevlig helg, Maria

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *