Hej!
Nu börjar även denna vecka lida mot sitt slut och oj vilken härlig vecka vi har haft tillsammans! Vi började veckan som vanligt med lektioner för att sedan på onsdagen redovisa om igelkottarna inför förskoleklasserna. Varje grupp fick redovisa för 3-4 elever. En del tyckte det var lite pirrigt och en del tyckte bara det skulle bli kul. Vi som gick runt och lyssnade tyckte det gick fantastiskt bra för alla. Till och med så bra att förskoleklasserna blev inspirerade till att redovisa sina faktatexter om igelkotten för oss nästa vecka, kul när vi kan lära oss av varandra!
På eftermiddagen arbetade vi med böckerna som var och en tog med sig. Först fick de skriva en varsin bokrecension och sedan berätta, först i par och sedan i helklass, vad bokens titel var, vad den handlade om och hur många stjärnor de gav boken.
I torsdags var det nationella läsdagen och då passade vi på att mysa hela dagen i våra pyjamasar. Vi började dagen med att få äran att lyssna på högläsning av treorna. De hade valt ut en bok som de ville läsa, tränat på den och sedan var det dags att läsa för oss. Tack till treorna för den mysiga starten på dagen! Vi fortsatte med att arbeta vidare med rymdtemat och gjorde varsin galax, alla hann inte med så vi får fortsätta med det nästa vecka också. Efter lunch var det dags att titta på klassikern Lotta på Bråkmakargatan och samtidigt bjöds det på popcorn och saft.
Under fredagen återgick vi till vanliga lektioner och på eftermiddagen avslutade vi med ett kahoot som också fick knyta samman barnboksveckan.
Som ni vet har arbetsron inte varit så bra i klassrummet. Jag vet att det tar tid när man byter lärare, de ska testa vilka gränser jag har, jag ska lära känna alla eleverna för att veta hur jag på bästa sätt ska arbeta. Det tar tid att tillsammans hitta en bra bana. Det är ju en underbart fin klass med så fina elever och jag vet mycket väl att de kan lyssna och arbeta tyst och lugnt för sig själva för det händer ju ibland. Tyvärr alldeles för sällan.
Jag har kontinuerlig kontakt med vår speciallärare för att få tips och råd angående just detta och jag/vi har testat många olika strategier. Visst har vi kommit en bit på vägen men vi har ändå inte nått dit vi vill. Nu behöver jag även er hjälp som föräldrar i att göra en positiv förändring.
Jag kommer framöver ringa hem när någon elev stör studieron genom att inte sluta prata eller störa andra kompisar när vi har genomgång eller tyst arbete. Jag hoppas verkligen vi tillsammans kan samarbeta så att vi vänder detta nu!
Jag kommer även att ha kortare morgonsamlingar, genomgångar, diskussioner mm för att minska tiden för koncentration. Jag gör en tydlig mall med instruktioner på tavlan för eleverna att följa, det är en av de strategier som fungerat för att förbättra arbetsron för att eleverna inte ska behöva gå runt och fråga vad som ska göras. Sedan kommer jag gå runt och hjälpa de elever som behöver en egen genomgång eller instruktion.
Jag kommer även att börja använda konsekvensen kvarsittning om någon elev inte gör det som den ska under lektionstid. Eleven får då jobba ikapp det på rasten. Detta gäller även om någon stör de andra kompisarna. Förhoppningen är ju att om de känner till denna konsekvens så kommer de att välja att arbeta och inte störa sig själva eller andra under lektionen.
Med detta sagt önskar vi er en trevlig helg så ses vi nästa vecka igen!
Emma, Frida, Elina & Johan
V. 47
Måndag: Veckologg fylls i (titta alltid hemma, bor i väskan), ny läsläxa till fredag. Glöm inte att ta med läsboken!
Tisdag: Studiedag
Onsdag:
Torsdag: Läxhjälp (för de som är anmälda)
Fredag: Läsläxa kapitel 11 (läs samma kapitel varje dag)
Kommande:
8/1: Stängningsdag, skola och fritids stängt