Förskoleklass A, V.42

Halloj!

Nu är det redan dags för helg igen. Och sedan är det bara en vecka kvar till höstlovet. Nästa vecka kommer vi att kryssa den 50:e skoldagen, det betyder att vi har kommit halvvägs till vår 100-dagars fest. Tiden rusar men vi har så roligt ihop så det är inte så konstigt!

Denna veckan har det hänt märkliga saker i klassrummet. I tisdags när vi kom in på morgonen så låg det lövhögar i klassrummet och fönstret stod på glänt. Vi började genast spekulera i vad som hänt och om någon hade sett något. Vi bestämde oss för att skriva och rita en efterlysning och sätta upp i skolan, kanske hade någon sett något annorlunda? På onsdagen fick barnen själva skriva en hypotes om vad de trodde hade hänt. Vi fick in många bra svar, bla att det var Vaktmästaren Tagge som lagt in löven, att det var en ekorre som varit och hälsat på, någon trodde en kompis från Elmeskolan, en alien osv. Allt var frid och fröjd…eller? På torsdagsmorgonen möts vi nämligen av ännu fler löv i klassrummet! Men med ett brev denna gången. Med hjälp av brevet kunde vi lista ut att det var en Igelkott som varit och stökat hos oss! Igelkotten ska ju snart gå och sova för vintern så nu har hon varit och rotat efter en bra sovplats.
Vi fick i brevet tips på en bra film om Igelkottar och efter filmen skrev vi en VÖL; Vad vi Vet, vad vi Önskar att veta, och vad vi Lärt oss. Vad vi Önskar att veta kommer i nästa vecka bli grunden för de brev vi ska skriva till Igge Igelkott. Som ni kanske anar så var detta starten på vårt nya tema – Igelkotten!

I Matten pratar vi om flest och färst. Färst är ju ett lite annorlunda ord som inte används så flitigt som det egentligen borde göra. Flest/färst, mest/minst och antalsuppfattning kommer hålla oss sysselsatta fram till höstlovet, sedan ska vi byta spår helt.

I svenskan har vi lekt olika Bornholmslekar och har i veckan fokuserat mycket på vad en mening. Det finns korta och långa meningar. Med hjälp av en myllerbild (en bild med miljoner olika detaljer) så fick barnen säga en mening om vad de såg. Det gick alltså inte att bara säga ”orm”, vi ville att de skulle säga det i en hel mening; ”Jag ser en orm i trädet”.

På idrotten introducerade vi hinderbana/redskapsbana. I en redskapsbana får barnen möjlighet att träna på många olika övningar, klättra, krypa, svinga, balansera, hoppa, springa etc. Vi ska fortsätta med detta nästa vecka också!

Info:

Idrott – barnen får gärna ha med sig vattenflaska till idrotten så att de kan få lite vattenpaus mellan lekarna.
Ni får också gärna kolla igenom era barns gympapåsar så att alla kläder tillhör ert barn. Vi har haft lite svinn på kläder senaste gångerna, saker som hamnat i fel väskor osv. Kika gärna, och har ni fått extra med er hem kan ni lämna det till oss!

Fruktstund – till fruktstunden får barnen gärna ha med sig frukt (färsk eller torkad), grönsaker eller riskakor (2st). Macka går också bra om frukt/grönsaker är helt uteslutet. Allt annat undanbedes och får sparas till de gånger vi har utflykt och vi ska ha fikakorg med oss.

 

Nästa vecka:

Måndag:
Tisdag: Skogen för vargarna
Onsdag: Idrott
Torsdag: Skogen för är örnarna
Fredag: Halloweenbus!

 

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *