Förskoleklass A – V. 40

Hej igen!

Vilken grå och höstig fredag vi har. Det är som upplagt för en kväll i soffan med en skål ostbågar och en mysig film, eller hur? Det kan vi alla behöva efter denna intensiva veckan 🍁🍂 Vi har nämligen jobbat på som attan! Kartläggningen är i sluttampen; matte-delen är nästan avklarad och svenskan går in i sista steget nästa vecka. Nästa vecka ser ut att vara sista veckan för oss att genomföra kartläggningen och sen kan vi ÄNTLIGEN få fokusera på mer temaarbete och djupdykning i saker vi önskar att stanna upp i.

Utöver kartläggningen har vi arbetat vidare på vårt tema om Äpplet. Vi har återigen pratat om äpplets delar och äpplets livscykel. Vårt äpplepyssel börjar också bli klart. Men höjdpunkten i äppeltemat var nog ändå att få steka äpplen på stormkök när vi var i skogen i tisdags och torsdags. Tillsammans delade vi, stekte och serverade vi äpplena med vaniljsås och hade en fantastiskt mysig fikastund ute i skogen. Uppskattat av både stora och små!

Detta bildspel kräver JavaScript.

På NO:n har vi arbetat med årstider och pratat om hur naturen ändrar sig beroende på vilken årstid det är. Vi pratar om årshjulet och hur det går runt och runt, år efter år. Vi har pratat om när barnen fyller år, vilken årstid det är då och så har barnen fått göra sitt eget årsträd.

På So:n har allemansrätten varit i fokus och vi har arbetat om vad vi får och inte får göra. Att riva mossa på en sten exempelvis är faktiskt inte tillåtet. Det behöver vi tänka på när vi är i skogen och leker.

På matten arbetar vi med talraden och talets grannar. Vi har ritat våra egna talrader på både papper och whiteboards. Nu har vi börjat bli lite petiga gällande på vilket håll siffrorna skrivs. Kan tyckas vara tidigt men det är viktigt att barnen får med sig muskelminnet när de lär sig och har de då börjat vänja sig vid att skriva på fel håll blir det svårare att ändra på det. Likaså på vilket håll siffram eller bokstaven börjar skrivas på. Det är uppifrån och ned som gäller av en anledning, nämligen att det snabba skrivandet (Nu pratar vi långt fram i tiden) ska flyta på bättre och att handen ska arbeta så lite som möjligt sen. Redan nu läggs grunden för barnens framtida lärande och då är det lättare att bygga vidare om grunden gjuts riktigt gediget och hållbart

Detta bildspel kräver JavaScript.

På svenskan har vi under kartläggningen arbetat med att kunna följa en instruktion, samt att kunna återberätta någonting de själva har varit med om för sina kompisar. Barnen har också fått välja ut ett av flera olika bildkort och sedan gett sina kompisar tre ledtrådar för att de ska kunna klura ut vilket kort de tänker på. Detta var en uppskattad uppgift! Vi har också startat igång lite olika språklekar med halva klassen utifrån Bornholms metoden. Denna veckan var att koppla ihop rätt djur med rätt ljudkälla, där likaså ord som beskriver olika läten blir synligt för eleverna. Exempel katt – jamar, hund – skäller.

Under onsdagens idrottslektioner repeterade vi en del från förra veckan men gjorde också två helt nya lekar; Välta kon och Kon-boll. Det var lite svårt att leka Kon-boll eftersom lagen då ska få ner varandras koner som står på plintarna genom att kasta bollar. Inte helt lätt, men vi håller i och leker lekarna igen nästa vecka. Lite info om idrotten: Om det är så att era barn har fotvårtor så får ni gärna meddela oss och så får barnen ha halkstrumpor på sig under idrottslektionen. Gärna tofflor eller badskor i duschen också. Annars är de barnfota som vanlig. 

Övrig info:
Skolsköterskan Carina har ringt till många av er för att boka tid för hälsosamtal. Hon har också börjat skicka ut brev till er som ni ska fylla i innan besöket. Titta i ert barns väska för att se om ni fått hem brevet. Resten av breven delas ut på måndag eller tisdag.

Trevlig helg! 
Moa & Johanna

Nästa vecka
Måndag:
Tisdag: Skogen vargarna
Onsdag: Idrott
Torsdag: Skogen örnarna
Fredag:

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *