F-klassen v.3

Hej.

Då var det plötsligt fredag igen vi har haft en vecka full med olika aktiviteter. Barnen har jobbat så bra och vi har hunnit med massor.

Veckans bokstav är igång igen och har varit Öö. Det var Agust som fick med sig bokstavspåsen hem och idag var det kluriga ledtrådar till ögla, ödla, dörrstopp, överste och öronhänge. Bra jobbat Agust.

Nytt för denna veckan har varit att vi vid flera tillfällen varje dag har delat upp barnen i halvklass vid matematik och svenskapassen men även då det är lekgrupper. Vi delar i ugglorna och grodorna och vid några dagar när vi haft stationsarbete så har man sedan blivit indelad ytterligare en gång i mindre grupp om 3-4 elever. Vi tycker det har blivit en helt annat arbetsro under lektionerna när vi gör dessa uppdelningar och vi har även upplevt att barnen tycker det är skönt när vi inte är alla. Om inget annat så blir det mindre väntetid och barnen kan vara med delaktiga i lektionen. Så detta arbetssätt kommer vi fortsätta med under hela våren så mycket det går.

På svenskan har vi jobbat mycket med språklekar, vi har pratat om och byggt olika meningar. Vi har även övat på sammansatta ord, både på att sätta ihop två ord till ett samt dela ett ord till två. Barnen var superduktiga på detta. Under våra svenskastationer fick man jobba lite mer individuellt, vi har lästränat olika långa ord med både i-pad, arbetsblad och genom att spela läsdomino/memory.

På idrotten blev det en uppföljning på våra jullekar, det blev pepparkakskull och gröten kokat över, tomtesmyg och julgranen. Nu lämnar vi julen helt och hållet för att nästa vecka börja med nya saker på idrotten.

I matematiken kom professor Uggla med en ny mattebok, den gamla har vi jobbat klart med och man fick ta hem den. Vi har fortsatt dela upp talet 5 och vi började även prata om problemlösning som är kommande del under våra matematiklektioner. Under stationsarbetet har man på matten fått jobba med Osmo på I-padsen, där kunde man jobba i pizzabutik, räkna eller göra tangram. Man kunde även jobba med ett mattespel om siffror och i sitt mattehäfte.

I SO började Globis prata om uppfinningar och vi kikade på flera olika tekniska lösningar och funderade på hur dem fungerade förr och hur vi använder det nu. Alla barn verkade rörande överens om att telefonens gps är mycket bättre när man ska gå eller köra någonstans än vad kompass är!!

Vår uteförmiddag igår började med NO i klassrummet där vi såg en kort film om våra fyra årstider. Därefter fick barnen i par en bild på en årstid, det gällde att sätta rätt namn och sedan leta upp saker som man tyckte var typiska för årstiden. När man var klar fick man jämföra sin bild med en annan grupps bild och se man man hittade samma saker. Vi avslutade med att sammanfatta alla bilderna för att hitta likheter och skillnader i bilderna under de fyra årstiderna.

Vi har nu lånat nya böcker och denna gången får man ha dem till veckan efter sportlovet. Fredagen avslutas med musik och pyssel kring ödlor. Alla barn har kämpat så hårt med att pärla en ödla, så fin blev dem. Vi har också målat ödlor i mönster.

På gång:

Nästa vecka genomför vi Skoltempen som är undersökning vi gör om hur barnen tycker, tänker och känner kring sin skoldag och det innehåll som man möter där. Skoltempen gör vi under lektionstid.

Trevlig helg.

Linda & Moa

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *