Hej!
Igår kom så sommarvärmen med över 20 grader varmt. Det är härligt att se barnen springa omkring i kortärmat och shorts och doften av solkräm ligger tung i hallen. Från och med nästa vecka kommer jag att börja skicka hem skolsaker så att det inte blir allt på en gång. Titta i väskan och plocka upp allt eftersom annars lär det bli tunga väskor efter tag.
Förra so-timmen valde barnen ut vilka samarbetsförmågor de tycker är viktiga när man arbetar i grupp och i måndags på so:n var det så dags att börja träna på dem. Barnen skulle lösa en uppgift som handlade om klassråd och elevråd men huvuduppgiften var att välja ut en samarbetsförmåga som man skulle tänka extra på medans man löste uppgiften i gruppen. Efteråt utvärderade vi hur det hade gått. Barnen har verkligen under läsåret som gått blivit duktiga på att utvärdera sitt arbete och det är intressant att lyssna på hur de tänker och vad de tycker.
I no har vi kapitlet om sommaren kvar och det handlar både om bondgården som jag skrivit om tidigare men allra mest om insekter. Den här veckan lärde vi oss mer om myror och fjärilar. Där fick barnen arbeta i expertgrupper. Då ska halva klassen lära sig allt om myran och andra halvan lära sig om fjärilen och bli ”experter” på sitt ämne. Sedan får en fjärilsexpert sitta med en myrexpert och så får de lära varandra om sina insekter. Vi har även läst om våra småfåglar som har väldigt mycket att göra på våren och sommaren.
Nu har vi inga bokstäver kvar att arbeta med och alla bokstavsdjur är färdiga så nu är det dags att sätta ihop allt till en bok. Barnen gjorde en framsida men sedan kom det stora arbetet, nämligen att sortera alla djuren i alfabetisk ordning. Det krävdes stor plats och koll på alfabetet men alla fick ihop det till slut!
Det var ett tag sedan men barnen minns det väldigt väl. I mars gjorde vi ju ett studiebesök på nya skolan och jag tog flera kort då. På svenskan har vi tränat att skriva återberättande texter och det här var ett bra tillfälle att göra det igen. Först fick de lägga alla bilder i kronologisk ordning och sedan skrev vi meningar gemensamt som sedan skulle läggas till rätt bild.
Jag har därefter gjort en liten bok med alla bilder och barnen skulle enskilt skriva ner vad de kommer ihåg ifrån utflykten och skriva till bilderna men naturligtvis med stöttning från det som vi skrev tillsammans. Dem kom igång så bra med sina texter och hade mycket att skriva. Ibland är man så inne i sitt arbete att man inte ens märker att man inte sitter på en stol.
Det är fortsatt uteidrott i det fina vädret och den här gången var det orientering som gällde. Barnen fick en karta över skolgården och skulle sedan hitta olika bokstäver som bildade ett ord. Det var lite lurigt först att försöka lista ut vad allt på kartan föreställde men dem gjorde snabba framsteg och alla bokstäver hittades.
Deras sommarbilder blir mer och mer färgglada ju fler dagar som går. I torsdags hade de målat sju stycken bilder. Bara tretton kvar!
Nästa vecka är en kort vecka då det är Kristi Himmelsfärdhelg. Alltså ingen skola på torsdag och fredag. Läsläxan som samlas in på tisdag är sista läxan. Sen blir det inga fler läxor.
Kom ihåg v.21:
måndag – veckologg
tisdag – läsläxa, utedag i skogen
onsdag – idrott (ute)
torsdag – ledig
fredag – ledig
Trevlig helg önskar Maria