Hej!
Nu är vi inne i en härlig del av våren när träden börjar bli gröna, solen värmer och det är vårblommor och fjärilar överallt. Barnen leker mycket tagen just nu på rasterna eller lekar i sandlådan. Gungorna används också flitigt av några barn. Det tar inte heller så lång tid att komma ut på raster eller in från raster när det är mindre kläder att ta på och av sig. Jag har skickat hem alla vinterkläder nu i alla fall och det är mer plats vid deras hängare.
På so:n har vi pratat om hur man kan arbeta som bäst i en grupp. Det finns mycket att tänka på för att en grupp ska fungera bra och kunna arbeta tillsammans. Barnen fick ut lite lappar av mig med olika påståenden om vad som behövs för att en grupp ska kunna fungera bra. Först fick de sitta lite själva och fundera över vad det tycker är viktigt i ett grupparbete. Därefter satt de tre och tre och valde ut vilka de tyckte var viktigast och till sist fick alla grupper redovisa för varandra. Dem påståenden som alla grupper hade gemensamt skrev vi på tavlan och kom sedan överens om att när det är grupparbete så ska man följa dem här för att kunna samarbeta på bästa möjliga sätt.
Förra veckan var vi ute i skogen och letade både vitsippa och tussilago som vi studerade tillsammans. I tisdags arbetade vi vidare med vårblommor inne i klassrummet. Där tittade vi på en film om vårblommor och tränade på blommans alla delar. Det är veckans mål att kunna dem till på fredag. Barnen lärde sig även att nässelfjärilar lägger sina ägg på nässlor för att skydda dem mot andra djur.
Vi hade fint väder på idrotten, ja nästan för fint. Det var terränglöpning som stod på schemat och vi gick till dammarna nära skolan där det finns två slingor att springa. En lite kortare och en lite längre. Efter uppvärmningen fick barnen välja vilken de ville börja springa på. Vi hade ju även skoljoggen här i höstas och det märks att barnen blivit lite äldre och lite starkare. Flera av dem klarade fler varv den här gången. Tricket är att ta det lugnt och inte rusa på.
I svenskan har vi arbetat med den näst sista bokstaven, nämligen z och nästa vecka avslutar vi vårt bokstavsarbete med q. Barnen gjorde jättefina zebror och till bokstavsstjärnan kom de på 21 ord med z i början, mitten eller sist. Det var riktigt bra av dem. Jag har börjar läsa en ny bok för dem. Det är boken om Gummi-Tarzan. Jag lyckades dock låna den på danska men som tur är kan jag översätta den samtidigt som jag läser men barnen tycker att jag ska läsa den på danska!
Vi är färdiga med läseboken men det är några veckor kvar på terminen och det är viktigt att hålla igång läsningen så till nästa vecka har barnen fått välja böcker från klassrummet att träna i. Några som valde lite lättare böcker har fått hem två stycken. Andra har valt kapitelböcker och då räcker det att läsa ett kapitel i läxa. De som har lite kortare böcker ska träna att läsa dem mer än en gång så att man får ett riktigt bra flyt.
Torsdagen den 12:e maj ska vi gå och se en teater som heter Guldet. Den är baserad på Wagners opera Rhenguldet. Innan vi går dit kommer vi att läsa vad den handlar om och lyssna på musik från föreställningen och veckan efter kommer en dramapedagog till oss för att efterarbeta det vi sett.
Nästa vecka kommer även en ny praoelev från år 8 till oss.
Kom ihåg v. 19:
Måndag – veckologg
Tisdag – läsläxa, utedag i skogen
Onsdag – friidrott (ombytta och gympaskor)
Torsdag – teatern Guldet
Fredag – matteläxa
Trevlig helg önskar Maria