I tisdags letade vi skräp. Vi delade in oss i två grupper, där ena gruppen fick gå upp på kullen och leta medans andra letade nere på skolgården. Vi jämförde sedan för att se vart det fanns mest skräp. Vi hittade mest skräp uppe på kullen och efter en kort diskussion så trodde de flesta att det beror på att de äldre barnen är på kullen oftare.
Vart gjorde vi av skräpet då? Självklart måste det sorteras, vilket vi gjorde vid sopstationen i hallen inne i skolan.
Ur läroplanen:
– utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle.
– skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt.
På torsdagen kollade vi på ett avsnitt Typiskt Teknik som handlade om de olika sätten vi hanterar avfall på. Vi fick reda på intressanta fakta som att det finns skidbackar i Sverige som är byggda på sop-högar, vad som kan hända om man slänger skräp i havet, och att den mest effektiva metoden att hantera avfall på är att inte skapa nytt skräp från första början. Vi fick även se hur man gör en kompost.
Efter fick man välja mellan Sopspelet och Ducklas som båda går ut på att sortera sopor.
Ur läroplanen:
– Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.
Den här veckan har det även byggts flitigt och vi har spelat kubb och lekt andra lekar.
Fredagen bjuder på styrda lekar utomhus med mycket rörelse! Senare blir det avslappning med filmmys.
Nästa vecka fortsätter vi att prata om och ha aktiviteter kring avfall.
OBS! 27/5 är det klämdag och barnen går inte i skolan, men fritids är öppet. Det ligger ett temporärt schema uppe för den dagen i IST Home Skola som ska fyllas i senaste måndagen den 16/5.
Trevlig Helg!