Veckobrev för 1, v. 4

Hej!

Vi har lite frånvaro till och från i klassen och det är tråkigt men vi får verkligen hoppas att vi inom snar tid kan komma tillbaka till våra vanliga rutiner. Vi har ändrat lite på våra rutiner i skolan. Vi har vår första rast lite tidigare så vi är själva på skolgården och vi har börjat äta i klassrummet.

Inom området vårt samhälle lärde vi oss mer om hur det fungerar med sophanteringen i staden. Vi gjorde även ett studiebesök i skolans soprum och jag hade med lite skräp som barnen fick hjälpa mig att slänga i rätt behållare. På väg tillbaka till klassrummet tittade vi även på sopsorteringen som vi har i korridoren och då märkte barnen att flera hade sorterat fel. Nästa vecka ska vi lära oss mer om hur vattnet renas i reningsverket.

Det var innedag på no:n i tisdags och vi arbetade vidare med hur djur i Sverige gör för att klara vintern. En övning som de gjorde var ”fråga-fråga-byt”. Eleverna fick varsitt kort med ett djur och på baksidan stod fakta om hur de klarade vintern. De skulle gå runt och visa en kompis och sedan berätta hur djuret gjorde. När båda hade berättat bytte man kort med varandra och letade upp en ny kompis.

På matten har det handlat om talföljder och tallinjer. Det kan vara lite svårt att sätta ut siffror på en tallinje när inte alla siffror står utsatta tyckte några barn men talföljder tyckte de var lite lättare. Alla fick varsitt tal och sedan skulle de visa varandra och prata ihop sig och ställa sig i rätt talföljd. Det tyckte dem både var roligt och lätt.

I teknik fortsätter vi bygga efter ritningar och det blev flaggor gjorda med plusplus. Barnen kom igång bra med sitt bygge och några gjorde både två och tre olika flaggor. Det blev nästan som FN i klassrummet.

Vintern har kanske svikit oss men det gick fortfarande att åka skridskor vid IKEA. Först hade vi lite teknikövningar som att åka slalom eller krypa ihop som en köttbulle när man åkte och sedan fick man åka lite fritt. Det var blött på isen men det stoppade inte barnen. De åkte glatt vidare och flera har blivit riktigt duktiga på att ta sig fram över isen.

Den här veckan hade vi engelska och vi tränade på vad olika kläder heter på engelska. Vi lyssnade på sånger, gjorde ett arbetsblad och avslutade med att spela memory.

Vi har börjat med arbetsschema efter engelskan på torsdagar. Barnen har sina egna arbetsscheman med olika uppgifter i svenska och matte. Tanken är att träna lite extra med läsning och taluppfattning med mer konkreta uppgifter och att man arbetar i sin egen takt.

Till sist vill jag bara visa upp ett nytt djur eller är det en ny sorts frukt som dök upp på fruktstunden i torsdags. Jag tror att det är en banandelfin. Hur som helst var den väldigt söt!

Kom ihåg v.5:

Måndag – veckologg

Tisdag – ute i skogen, läsläxa

Onsdag – idrott (ombytta på morgonen och inneskor)

Torsdag – vanlig skoldag

Fredag – matteläxa

Trevlig helg Maria

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *