F-klassen vecka 4

Hej.

Denna veckan tog slut lika snabbt som den började. Vi har flera bekräftade fall med covid-19 på skolan och några av oss har fått vara i karantän från och till under veckan. De som varit på skolan och hållit i trådarna har arbetat på bra och några barn har suttit hemma med skolarbete. Nu ser vi fram emot vår 100 dagars fest nästa vecka och hoppas alla kan vara på plats!

Vi började veckan med ny veckans bokstav Kk och tillsammans kunde vi identifiera 38 ord som antingen hade bokstaven i början, inuti eller sist. Det har under veckan blivit lästräning där barnen i par fick öva läsning tillsammans. Vi har tränat på sammansatta ord och det var lite klurigt med dem första sedan lossnade det och vi kom på flera. Det blev några gemensamma spel där vi spelade bingo med sammansatta ord och sedan fick man träna själv på arbetsblad. Vi fortsatta i lyckostjärnan med att identifiera känslan rädsla och rita samt skriva ner något man är rädd för. Barnen har så härliga funderingar. Vi har även börjat träna på ordet kan och övar på att känna igen ordbilden på olika sätt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi har jobbat vidare med vårt årshjul där vi samlar årstider och månader. I tisdags jobbade vi vidare med djuren på vintern i skolan. Vi repeterade det vi gjorde i skogen förra veckan och sedan fick barnen göra en kooperativ övning som heter fråga-fråga-byt. Det var första gången så det var lite svårt, särskilt när det inte var så många barn på plats men vi kommer absolut göra den fler gånger. Under veckan har det pysslats fina fåglar som nu pryder vårt fönster mot skolgården.

På matten denna veckan så har det handlat om talet 5. Vi har pratat om siffran på flera sätt och även hur man kan dela upp den. Vi har använt olika material, spelat spel och tränat på uppdelningen, vi har även arbetat i matteboken. Det har även blivit mattestationer där man fick repetera mönster genom att pärla ormar på en station samt arbeta i par på i-paden med spelet minerbirds där man tränar addition och subtraktion. När vi räknar har vi alltid laborativt material som knappar eller loppor tillgängliga som barnen kan använda vilket gör det lättare att lägga till eller dra ifrån och se svaret.

I onsdags blev det skridsko igen, dock på en lite blöt bana men barnen åkte den stund vi va där. Härligt vi hann med detta då man aldrig vet hur länge skridskobanan är öppen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa vecka är vi framme vid 100 dagar i skolan. Alla har nu blivit 100dagar smartare och det kommer vi såklart fira. Barnen har fått önska vad vi ska göra och det bland annat fika, disco, någon film och något pyssel 🙂

Veckan avslutades med att skriva i loggboken och har musik tillsammans med åk 1. Vi firade även Erik som är först ut med att fylla 7år. Det blev även arbete med bokstaven Kk på skolplus på I-pads.

Vecka 5

Måndag: vanlig skoldag

Tisdag: 100 dagars fest

Onsdag: Idrott- ombytta redan på morgonen och gärna inneskor med sig.

Torsdag: vanlig skoldag

Fredag: Loggbok.

Önskar er alla en trevlig helg!

//Linda

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *