Hej!
Under de veckor och månader vi gått i skola har jag märkt stor skillnad på barnen. De börjar komma in i våra rutiner och arbetet och lektionerna flyter på. Det är ett stort steg att gå från förskoleklass till 1:an men barnen har klarat övergången väldigt bra och det är en trygghet för barnen och ett stöd för mig att vi samarbetar med förskoleklassen och Linda.
Det har varit barnboksboksveckan och i torsdags var det nationella läsdagen men då hade ju vi vår studiedag. Så istället valde vi att bjuda in Elisabet från skolbibliotekscentralen. Hon kom och läste och boken om Gruffalon för barnen och därefter hade de ett intressant bokprat om vänner och att inte alltid lita på första intrycket. Vi har även fått en boklåda till klassrummet där barnen har flera spännande böcker att välja på att läsa när det blir en liten stund över.
Vi har även börjat med att träna skrivning. Vi kommer i några veckor nu att arbeta med att skriva en återberättande text. Jag arbetar efter cirkelmodellen när jag tränar skrivning med eleverna. Den har en väldigt bra struktur och förbereder barnen bra inför själva skrivandet. Vi har gjort en gemensam text till att börja med och då valde jag vår utflykt till Wanås som vi gjorde i september. Barnen fick utifrån bilder prata och diskutera i vilken ordning vi gjorde allt och sedan skrev vi gemensamma meningar till bilderna. Vi kommer att fortsätta med arbetet i några veckor till och det kommer mynna ut i egna texter.
På lördag är det barnkonventionens dag och det uppmärksammade vi på so:n. Vi har redan pratat om FN och hur det fungerar men gick mer in på FN:s arbete med barnkonventionen. Eleverna arbetade tillsammans i grupper och veckans mål är att lära sig en av barnkonventionen utantill. Vi hade väldigt fina diskussioner om vad dem olika konventionerna betyder.
Förra veckan var vi ute i skogen och lärde oss om näringskedjor och den här veckan gick vi in på vad en näringsväv är. Barnen fick göra egna näringsvävar och det var inte så lätt som de trodde. Det gällde att hitta de olika grupperna, växter, växtätare och rovdjur och se hör dem hör ihop men till slut hade vi några riktigt bra näringsvävar som visar på det komplexa samspelet ute i naturen.
På tekniken fortsätter arbete med enkla maskiner. Vi är färdiga med hjulet och den här gången var det hävstången. Barnen fick först spika fast varsin spik i en bräda och sedan med bända loss den med hjälp av en kofot. De fick även leka skottkärra med varandra för att visa på kraftförstärkning med hävstång.
I torsdags hade vi studiedag och på förmiddagen träffade jag andra kollegor från olika skolor och vi pratade matte och vilka läromedel vi använder. Det är väldigt givande att träffa andra kollegor och få dela med sig av varandras erfarenheter. På eftermiddagen arbetade vi ute på våra egna enheter och det var lite tomt i klassrummet.
Till sist vill jag bara påminna att nästa vecka ska vi börja med vårt adventspyssel och det är fortfarande några barn som behöver en glasburk med sig. Tänk på att det ska vara rätt stora så att du kan få ner ett värmeljus i dem.
Kom ihåg v. 47:
Måndag: veckologg
Tisdag: läsläxa, utedag i skogen
Onsdag: idrott (ombytta på morgonen), glasburk till adventspyssel
Torsdag: vanlig skoldag
Fredag: matteläxa
Trevlig helg Maria