F-klassen vecka 9

 

Hej alla.

Denna veckan har bjudit på våriga känslor både ute och inne i klassrummet. Vi började i måndags med att avsluta vårt tema om vinter. Genom kooperativt lärande skrev eleverna ner ord som har med vintern att göra. Det kunde vara ord/meningar om vilket väder, vilka kläder man behöver, vad man kan göra eller vad man kan äta/dricka som är extra gott på vintern. I grupper om 3-4 st har eleverna turats om att skriva tillsammans på ett stort papper. Man fick ta hjälp av varandra eller rita om man tycker det är svårt att skriva en del ord.

I måndags gick vi också på Microsculpture utställningen. Där möttes vi av en guide som visade oss runt och berättande om bilderna och utställningen. Hon berättade även om hur man enkelt kan veta om det är en insekt eller ett småkryp/spindeldjur. Fråga gärna barnen om de kommer ihåg! Därefter fick vi på egen hand utforska insekterna som var gigantiska. Populärast var den digitala tavlan där man kunde förstora insekterna och se otroliga detaljer. Många insekter såg väldigt roliga ut. Vi målade även egna insekter och spelade memory innan vi gick tillbaka till skolan.

På svenska i veckan har vi jobbat med bokstaven Hh som vanligt i våra böcker och på Ipads. Veckans grej var hjärtat och vi såg några filmklipp och läste i faktaböcker. Vi kände på vår egna puls och gjorde ett träningstest hur pulsen ändrades när vi rörde på oss. Många blev besvikna när de såg bilderna på hur hjärtat i kroppen ser ut, det var inte samma bild som eleverna hade väntat sig! Vi har arbetat med Läsresan där vi fått veta mer om hajar. Veckans pyssel blev minihajar som vi testade dansa med till baby shark när de var klara. Vi har även läst ett nytt kapitel i Lyckostjärnan som heter Valles verkstad och jobbat med tillhörande arbetsblad.  Till kapitlet fanns även ett rimspel som vi spelat under veckan. En grupp har fått jobba med att lära sig mer om björnen som var det djur man tidigare hade valt. Vi funderade, läste böcker och skrev sedan ner något. Det man fått reda på fick man berätta om för klassen.

Under matten har vi jobbat vidare med att mäta. Tillsammans med sin armbågskompis fick man mäta olika saker, både på sig själv och sånt som fanns i rummet. Denna gången använde vi material att mäta med. Vi har även tittat på när Matilda och filurerna mäter och gjort uppgifter som tillhörde arbetshäftet. Här fick vi ta måttband till hjälp för att lösa några uppgifter som vi skulle mäta. Fortsättning nästa vecka.

Den som har velat har även fått pyssla vårblommor som nu står så fint i våra fönster.  Det har även blivit mycket tid till att leka fritt mellan våra arbetspass. Fredagen avslutades med önskefredag. Dvs eleverna fick ge förslag både på vad vi skulle göra på gympan samt i klassrummet. På gympan blev det först en bokstavsstafett sedan hinderbana och svanstagen. I klassrummet blev det programmering med bluebot,  flugsmällan, sifferbingo och leka fritt.

OBS: Det har tagits nytt beslut på förvaltningen gällande sommarfritids, detta för att fritids ska vara stängt samma veckor som förskolorna har stängt. Därmed är det sommarfritids mellan vecka 28-31. Alltså gemensam fritidsverksamhet på en skola i kommunen under dessa veckor.

Önskar er en trevlig helg// Linda

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vecka 10

Måndag: Veckans bokstav Pp. Ta med något på bokstaven.

Tisdag: Vi går till skogen.

Fredag: Idrott.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *